Buitengewoon  Zingproject -

samen zingen van Mannenkoor met Schinveldse schooljeugd.

Zondag 26 maart, organiseert Zangvereniging Oranje in Schinveld, een buitengewoon “Zingproject”, waarbij de leerlingen van groep 6 en 7 van de drie basisscholen samen zingen met de mannen van Zangvereniging Oranje.  Aanvang 14.30 uur in Klooster Events.

Het doel van dit project van dirigent Anton Kropivšek is, om de leerlingen bekend te maken met koormuziek en koorstemmen. Het omvat een achttal lesuren op de scholen en een gezamenlijk optreden van de leerlingen met het mannenkoor. Het enthousiasme bij de kinderen en hun ouders is groot.
Het wordt op 26 maart dus een muzikale happening, waarbij ook de ouders en opa’s en oma’s aanwezig zullen zijn. Geďnteresseerden zijn er welkom.

Tijdens het zingconcert verzorgen twee jeugdkoren er een concert o.a. De Grenslandzangers uit Schinveld en uit Brunssum de Pareltjes. Daarnaast is er instrumentale muziek te horen van enkele muzikanten van Fanfare St. Lambertus en Harmonie St. Caecilia uit Schinveld. Tot slot mogen de kinderen zich uitleven in een spellen zeskamp tussen de drie scholen.

Het ligt in de bedoeling om hier een jaarlijks terugkerend muziekevenement van te maken.

Vrijdag 24 maart begint om 19.30 uur de generale repetitie in Klooster Events.

Lessenproject ”Rondom de Stem”.

Aan het woord is de man achter dit project, Oranje’s dirigent Anton Kropivšek.

”Het Zingproject  stamt uit Overijsel en via de K.N.Z.V. werd mij gevraagd, om in een lessenproject voor  ”Rondom de stem” een lied te schrijven, om een  mannenkoor te introduceren bij kinderen v/d basisscholen, dat uiteindelijk samen uitgevoerd  moet worden. Ik heb het lied gecomponeerd, de tekst is van de dirigent van het kerkkoor de heer Zef Gielen. Dit ”Zing  project” staat voor een  achttal lessen, waarin de menselijke stem centraal staat en waarin ook koormuziek aan bod komt, met het uiteindelijke doel om kinderen  weer aan het zingen te krijgen. Maar ook, om samen met een mannenkoor op de bühne te staan en dat de kinderen ook ervaren wat een concert is. Dat hoort ook bij dit project. De kinderen zingen bij dit liedje het refrein en coupletten waarbij mannenkoor Oranje een ondersteunende ritmische en harmonische functie heeft. Twee van de acht coupletten worden door Oranje, meerstemmig á capello gezongen.  Afwisselend 1 keer zingen de kinderen het refrein en de coupletten en de andere keer zingt het mannenkoor 2 coupletten op een andere melodie. De twee muziekdocenten aan de drie scholen de heren, René Kicken en Ronald Du Chatinier van Aan de belboom, de Tweesprong en de Schatkist zijn zeer ingenomen met het Zingproject en de kinderen repeteren graag en zijn vol enthousiasme bezig. Het project heeft meerdere doelen o.a. ook om jonge mensen bij het mannenkoor te betrekken. Daarvoor heb ik een afsluitende canon geschreven waarbij de kinderen samen met de ouders, oma’s en opa’s en het mannenkoor Oranje gaan zingen aan het einde van het concert. Hierdoor worden ook de ouders zingend betrokken bij het ”Zingproject”.  Dus, kleine en grote zangers en zangeressen treden in de zangkunst wereld, bij dit buitengewoon concert.
Ook verzorgen twee jeugdkoren er een concert o.a. De Grenslandzangers
uit Schinveld o.l.v. Andrea  Mohr en De Pareltjes uit Brunssum o.l.v. mijn echtgenote Marjon, die in 2007, 25 jaar bestaan en door mij werden opgericht. Tussendoor zijn er nog optredens van muzikanten van Harmonie St.Caecilia en Fanfare St.Lambertus.
Kortom, het zal op 26 maart in Schinveld een geweldige muzikale happening worden”, aldus dirigent Anton Kropivšek.

Na dit evenement houdt zangvereniging Oranje, aan enkele vrijdagavonden vanaf 20.00 uur, een openbare repetitie in verenigingslokaal ”Kom In”, waarbij geďnteresseerde mannen uit Schinveld en omgeving welkom zijn.

May Cremers