Succesvolle concerten in de Rodahal te Kerkrade en
het Eurogress te Aken door vier Limburgse koren.

De concerten van 20 – en 27 mei 2006 in de Rodahal en in het Eurogress te Aken, door vier Limburgse koren en bariton John Bröcheler, werden een groot succes.  Op uitnodiging van het Koninklijk Kerkraads mannenkoor St. Lambertus zongen ook de N.L. kampioen zangvereniging Oranje uit Schinveld, het Gemengd koor Crescendo uit Doenrade en het vrouwenkoor Thorensis mee, met dit bijzonder programma van wereldformaat, o.l.v. dirigent Jan Mertens.

”Liederen van leven en Dood”.

De uit acht liederen bestaande première van de ”Songs of live and Death”van de Finse componist Aulis Sallinen stond centraal in dit concert, en werd, hoe kregen ze het voor elkaar, in het Fins gezongen. Deze uitvoering bevatte intense en geweldig intelligente en serieuze koormuziek. Het geheel werd uitstekend muzikaal begeleid door het semi professioneel ”Junges Sinfonie Orchester Aachen”, en op mooie filmbeelden ondersteund door Gonnie Goossens. Met de Finse taalmoeilijkheid en het lezen van de muzieknoten wisten de koren, na veel repetities, hun muzikale  weg te vinden.
Hulp kregen ze daarbij van de fenomenale internationale bariton  John Bröcheler die met diepgang deze moeilijke  muziek emotioneel liet klinken.

Soldatenmis ”Polni Mše”.

Voor de pauze, werd door St. Lambertus en Zangvereniging Oranje de uit 1939 daterende Soldatenmis ”Polni Mše”, van de wereldbekende Tsjechische componist Bohuslav Matinu uitgevoerd. Het werd een geweldig mooie samenzang tussen de Mannenkoren uit ”Kirschroa en Sjilvend”, met solistische begeleiding van Nederlands beste bariton John Bröcheler en het ”Junges Sinfonie Orchester Aachen”. Ook het internationale publiek uit Limburg en uit de Kreis Aachen, luisterden met spanning en vol verwondering naar deze subliem gezongen mannenkoorzang.
Geen wonder, want van zo’n geweldig mooi zingende mannenkoren,  gaat je hart van open. Vooral door het intense moment van het gehele concert: het verstilde, heel zacht vibrerende slotakkoord van deze Soldatenmis, raakten velen zichtbaar onder de indruk
.

Tekst: May Cremers
Foto's: W. Geilenkirchen

Solist bariton John Bröcheler, Koninklijk Kerkraads mannenkoor St. Lambertus - Kerkrade,
N.L. kampioen Zangvereniging 'Oranje' Schinveld en
Junges Sinfonieorchester Aachen
o.l.v.
dirigent Jan Mertens bij de Polni Mše van Bohuslav Martinu

Gemengd koor Crescendo - Doenrade, Vrouwenkoor Thorensis - Thorn en
Junges Sinfonieorchester Aachen
o.l.v.
dirigent Jan Mertens bij
"Songs of Life en Death" van Aulis Sallinen.