Galaconcert met Z.V. 'Oranje'
in de
Rodahal te Kerkrade en het
Eurogress te Aken

Op uitnodiging van het Kerkraads Mannenkoor St. Lambertus verzorgt Nederlands kampioen, Zangvereniging Oranje uit Schinveld, samen met St. Lambertus, Thorensis Thorn en Crescendo  Doenrade een tweetal galaconcerten.

Zaterdag 20 mei, aanvang 20.00 uur in de Rodahal te Kerkrade en Zaterdag 27 mei in het Eurogress te Aken
(zie www.eurogress-aachen.de )
.

Uitgevoerd wordt   door St. Lambertus en Z.V. Oranje, de Soldatenmis ”Polni Mše”daterende uit 1939 van de wereldbekende Tsjechische componist Bohuslav Martinu, met solistische medewerking van de internationaal bekende bariton John Bröcheler. Het geheel wordt muzikaal begeleid door een semi – professioneel orkest het ”Junges Sinfonie Orchester Aachen”en staat o.l.v. dirigent Jan Mertens.

Premičre van “Songs of life en Death”

Liefhebbers van koormuziek kunnen er hun hart ophalen, niet alleen aan de Polni Mše, maar zeer zeker ook aan de Nederlandse premičre van ”Songs of life and Death”, in het Fins gezongen, van de Finse componist Aulis Sallinen, die waarschijnlijk ook komt luisteren.  Naast St. Lambertus Kerkrade en bariton John Bröcheler, doen nog twee Limburgse koren mee, o.a. het Vrouwenkoor Thorensis uit Thorn onder directie van Esther Zaad en Gemengd Koor Crescendo uit Doenrade onder leiding van dirigent Anton Kropivšek. Deze heeft ook Zangvereniging Oranje uit Schinveld onder zijn hoede.

Crescendo behaalde vorig jaar zilver op het Internationaal Korenfestival in het Duitse Lindelholzhausen.

Alle koren hebben zich enorm moeten inzetten met veel eigen plaatselijke repetities, ja zelfs enkele in Aken en Kerkrade. Maar, de inzet zal zeker een bekroning vinden met een geweldig mooie samenzang, daar in Kerkrade en Aken op 20 en 27 mei  a.s.

May Cremers