Galaconcert in de Rodahal Kerkrade

Het Koninklijk Kerkraads Mannenkoor St. Lambertus organiseert en geeft op 20 mei a.s. een galaconcert in de Rodahal te Kerkrade. Daarbij wordt voor het eerst in Nederland het werk uitgevoerd  'Songs of Life and Death' voor bariton-solo, koor en orkest, Op. 69, van de Finse componist Alin Sallinen. Verder wordt de Feldmesse 'Polni Mše' van Bohuslaw Martinu ten gehore gebracht.
Op 27 mei 2006 vind een verdere uitvoering van dit concert plaats in het EUROGRES
S te Aken (zie www.eurogress-aachen.de ).

De mannen van Zangvereniging 'Oranje' Schinveld verheugen zich op deze samenwerking met jullie, KKM St. Lambertus, ze zijn daarom enthousiast bezig met het instuderen van de Polni Mše.

Voor meer informatie zie affiche

Voor informatie over de componisten klik hier:

Alin Sallinen        Bohuslaw Martinu

Aulis Sallinen

Aulis Sallinen (9 april 1935 in Salmi aan het Ladoga meer - behoorde toen bij Finland, sinds 1944 behoort het bij Rusland) is een Fins componist.

Als klein jongetje kreeg hij viool- en pianoles. Omdat hij ook jazz speelde was de kunst van de improvisatie gevraagd. Hij begon deze improvisaties neer te schrijven en zo begon hij op jeugdige leeftijd ook met het componeren. Zijn studies voor compositie deed hij aan de Sibelius Akademie in Helsinki bij Aarre Merikanto en Joonas Kokkonen en sloot het in 1960 met het diploma af. Daarna was hij van 1965 tot 1976 lid van het lerarencorps aan de Akademie.

Hij was bestuurslid in verschillende organisaties. Van 1960 tot 1969 zat hij in het bestuur van het Finnish Radio Symphony Orchestra en van 1958 tot 1973 was hij secretaris, van 1971 tot 1973 voorzitter, van de Finse Componisten Vereniging. Verder was hij van 1970 tot 1984 bestuurslid en van 1988 tot 1990 voorzitter van de TEOSTO (een Zusterorganisatie van de BUMA). Verschillende jaren was hij ook bestuurslid van de Finse Nationale Opera.

Voor diverse composities kreeg hij nationale en internationale prijzen, waarvan de in 1983 samen met Krzysztof Penderecki ontvangen Wihuri International Sibelius Prijs de belangrijkste was. Door de universiteiten van Helsinki en Turku werd hij als ere-doctor onderscheiden. Verder is hij sinds 1979 lid van de Royal Swedish Music Academy. In 1981 werd hij door de Finse overheid tot Professor of Arts for Life uitgeroepen en dat maakte het hem vooral financieel mogelijk zich uitsluitend bezig te houden met het componeren.

Van diverse bekende groepen (onder andere het Kronos kwartet) en organisaties kreeg hij opdrachten werken te componeren. In zijn oeuvre bevinden zich onder andere acht symfonieën, zes opera's, werken voor orkest, harmonie-orkest, kamermuziek en soloconcerten. Samen met Einojuhani Rautavaara behoort hij in het buitenland tot de bekendste hedendaagse Finse componisten.

De  tekst is ontleend aan:  http://nl.wikipedia.org/wiki/Aulis_Sallinen#Vocaal-_en_koormuziek zie hier voor meer informatie

Bohuslav Martinů

Bohuslav Martinů (* 8. Dezember 1890 in Polička, Ostböhmen; † 28. August 1959 in Liestal bei Basel)

Hij werd geboren in het plaatsje Policka als zoon van Ferdinand en Karolina Martinů. Op zevenjarige leeftijd kreeg hij zijn eerste vioollessen van de lokale kleermaker, Josef Cernovsky. In 1906 werd Bohuslav toegelaten op het conservatorium van Praag, maar in 1908 werd hij daar eerst tijdelijk en in 1910 definitief vanaf geschopt vanwege “onverbeterlijke achteloosheid”, waarna hij besloot om het zichzelf aan te leren. Enkele jaren later, in 1914 slaagde hij voor het staatsexamen (nadat hij in 1911 een keer gezakt was) en ging aan het werk.

In 1923 vertrok hij naar Parijs, waar hij veel van zijn werken zou componeren en in 1931 trouwde hij met Charlotte Quennehen. Eind jaren '30 bloeit er een vriendschap op (en volgens sommigen meer dan dat) met de componiste Vitezslava Kapralova. Met het begin van de Tweede Wereldoorlog besluiten Bohuslav en zijn vrouw naar de Verenigde Staten te emigreren alwaar zij zich vestigen in New York. De koude oorlog weerhoudt hen ervan om terug te keren naar Tsjechië, dat in die periode tot het Oostblok behoort. Desondanks verlaat het paar de VS in 1957 om vlakbij Bazel, in het plaatsje Schönenberg, te gaan wonen. Twee jaar later komt Bohuslav te overlijden.

Van de grote 20e eeuwse componisten uit Tsjechië laat Bohuslav Martinů in faam en bekendheid alleen Leoš Janáček voor zich. Hij componeerde een groot aantal, bijna 400, werken tijdens zijn muzikale leven. Zijn muziek kent dan ook een grote verscheidenheid, van de meer vocale stukken als de Epos van Gilgamesh (Epos o Gilgamešovi) tot La Revue de Cuisine, welke meer weg heeft van jazz.

Martinů publiceerde tevens de eerste encyclopedie over de vernieuwingen in de muzieknotatie gedurende de 20e eeuw, het boek bevat zeer weinig tekst, en bestaat met name uit afbeeldingen.

De  tekst is ontleend aan: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bohuslav_Martinu  zie hier ook voor meer informatie.